sunnuntai 6. syyskuuta 2009

Löytöpuun tarinoita

Sain Raimolta postausvihjeen =) Jokin vuosi sitten huonekalupuusepän opinnoista valmistunut Päivi Salenius on ollut mukana Lahdessa sijaitsevan Propuun toiminnassa jo työssäoppimisajoistaan lähtien. Tutkimusmatkaa puun kiehtovaan maailmaan on siivittänyt yhteistyö niin kansallisten kuin kansainvälistenkin puuasiantuntijoiden kanssa, lukuisat kiehtovat näyttelyt milloin liitosten salaisuuksista milloin taas puulajien sielunelämästä. Nyt on vuorossa matka Woodism työryhmän innoittamana. Woodism työryhmä kerää talteen puita, joilla on ihmistä suurempi tarina, puita jotka ovat nähneet kaupunkien kasvun ja kehityksen, puita, jotka ovat kuulleet iltamyöhään kotiin palaavien naurun ja puita jotka ovat eläneet mukanamme niin tuulissa kuin tuiverruksissa. Puita, joilla on oma tarinansa. Nämä toinen toistaan kiehtovammat Woodism työryhmän tarinat ovat esillä Woodism kaupassa Helsingin punavuoressa.

WOODISM KAUPPA
Merimiehenkatu 35
Avoinna Design weekin (4.-13.9) aikana joka päivä klo. 15-18
Tervemenoa=)


Ja sitten vinkistä eteenpäin... Löytöpuun tarina on suurempikin ilmiö meillä ja muualla. "Low carbon design" on vallallaan, jyllää ja jättää jälkiään aikaamme. Ilmastontuutoksen vastainen taistelu on muuttanut käsityksiämme siitä mikä on hyvää, laadukasta ja hyväksyttävää muotoilua. Muotoilun "steeriili" ja "puhdasoppinen" norsunluutorni on vavahdellut ja rinnalle on astunut yhä suuremmin askelin "LOW CARBON DESIGN" Low carbon design on tuonut tullessaan arkisuuden, elämän jättämät jäljet, tarinat, rosoisuuden ja niin sanotun random designin. Mitä löytöesineitä Sinä keräilet? Mitä mahdollisuuksia ne sinulle antavat? Millaisia tarinoita löytöesineisiin liittyy? Studiomama tuotteissa on tuulahdus randomdesignin olemusta. Sattumanvaraiset löytöpuut ovat antaneet kimmoikkeen uuden tuotteen synnylle ja lopputuloksen rosoisuus viestii vahvasti jo ulkoisella olemuksellaankin halusta vaikuttaa ja ottaa kantaa.




Minkä asioiden puolesta Sinä olet valmis käymään omat taistelusi?

- jori -

5 kommenttia:

  1. Minä puolestani uskon hyvään suunnitteluun, hyvistä materiaaleista hyvin tehtyihin ja kestäviin tuotteisiin. Kunnolla tehty tuote/huonekalu kestää kulutusta ja useamman muutonkin kuin se halpa weetabix -komero.
    Nuo studiomaman tuotteet ovat yksinkertaisesti kauheita - ratsastetaan näennäisekoloogisuudella. Noiden tuotteiden elinkaari on takuulla lyhyt ja sitä myötä hiilijalanjälki aikamoinen. Sensijaan jos ostat hyvän tuolin niin se kestää vaikka sen sata vuotta...
    tässähän ihan kiihtyy, himputti

    -tika-

    VastaaPoista
  2. Vauuuu - Tika. Siis ensimmäinen postaus, mikä saa tunteet pintaan ja veren kohisemaan. Mutta minkäs teet - tälläistä jyllää tällä hetkellä maailmalla ja mitkä ovat vaikutukset suunnitteluun? Pönkittääkö tämä entisestään hyvin suunniteltujen puutuetteiden mainetta ja nostaa kenties myyntiä? Ja ei ole ensimmäinen kerta on tuotteesta pyritään tekemään "näennäisekologisen" näköisiä. No mene ja tiedä - kaipa se sitten on se asiakas, joka viimekädessä äänestää mikä kestää ja mikä ei=) - jori -

    VastaaPoista
  3. Ruuveilla kasaan ja tikkuja pyllyyn - asiakas ei saa edes aikaa äänestää, kun tuoli on jo polttopuina. Himskatti - jos asiakas haluaa vähentää jalanjälkeään niin kirppareilta löytyy kasapäin hyvintehtyjä 50-luvun tuoleja. Maalaa sitten niihin vaikka niitä pilkkuja. Ladonseinätuotteet ovat parhaimmillaan ladonseinässä.
    On myös tekijöiden asia kouluttaa asiakkaita ostamaan tuote joka sopii käyttötarkoitukseensa. Tarvitseeko jokaista dissainlehden myyntikikkaa lähteä kopiomaan.

    VastaaPoista
  4. Tikan kommentissa oli tärkeä pointti, että on myös tekijöiden asia kouluttaa asiakkaita ostamaan tuote, joka sopii käyttötarkoitukseensa. Tässä meille onkin työsarkaa...asiakkaan kouluttaminenhan on juuri samaa asiaa kuin muotoilulehdet ja sisustuslehdet tekevät, siis tekijöiden täytyy osata hyvin tuotteen myyntiargumentit, osata puhua niistä mielenkiintoiseksi ja myös kirjoittaa. Ainakin pitäisi saada media kiinnostumaan tuotteista tai rakentaa mielenkiintoinen blogi tai vastaava, joka löytää lukijoita eri puolilta.

    Mutta mitkään tuoteominaisuudet eivät auta, jos tuotteen ulkonäkö, muotoilulliset seikat ja mittasuhteet eivät ole sellaiset, että ne saavat asiakkaan ihastumaan tuotteeseen.

    -päivi-

    VastaaPoista
  5. Nuo "polttopuutuoteet" ovat totisesti Low carbonal designiä, koska esim. puutarhatuolin voi ostaa ohjeena netistä - teeseitsetuolin ohje on 10 dollaria ja ohje siirtyy sähköisesti ilman postitusta, kopiointia tai muuta kuljetusta. Ja asiakas voi kipittää pihamaan poikki puuvajaan ja nikkaroida tuolin jätelaudoista aivan itse. Näin vielä kaiken kukkuraksi asiakas voi itse vaikuttaa tuotteen ilmeeseen valitsemalla tietynsävyisiä lautoja tai karkeusasteen, tai pintakäsitellä tuolin haluamakseen. Asiakas on tällöin keskiössä ja pääsee itse vaikuttamaan tuotteiden ilmeeseen. Samainen Studiomama tekee myös toisenlaisia fiilatumpia puutuotteita. Googlesta löytyy Studiomaman hakusanalla reilut 7000 linkkiä ja vastaavasti Salon seudun ammattiopiston hakusanalla tulee 8000 ja rapiat. Eli kyseinen pikkuputiikki on tunnettuudeltaan samaa luokkaa kuin oma opinahjomme. Pähkäiltäväksi jääkin se miä Päivikin totesi, että kuinka myymme ideamme, miten pääsemme yleisön tietoisuuteen ja kuinka meidät huomataan.

    - jori -

    VastaaPoista